dimecres, 1 d’agost del 2012

Avantprojecte de llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE)

El passat 9 de juliol el ministeri d'educació, cultura i esport va publicar les propostes per a l'avantprojecte de llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), que substituirà a l'actual LOE, vigent des de maig de 2006, ara fa només 6 anys. Aquest esborrany estarà penjat a la web del Ministeri obert a les propostes de la comunitat educativa fins a finals de setembre, això si, només es tindran en consideració les que tinguin més recolzament, tal i com va indicar la Secretaria d'Estat d'Educació, Formació Professional i Universitats, Montserrat Gomendio

Algunes de les característiques d'aquesta nova llei d'educació són les següents:
- Realització de l'avaluació final d'accés a Batxiller o a FP, com a mesura per a reduir la taxa d'abandonament educatiu primerenc i millorar la taxa de població que assoleix nivell ESO. En definitiva, una prova de nivell.
- Augment a Ed. Primària de la càrrega lectiva de les àrees de llengües, matemàtiques i ciències, com a mesura per a millorar el nivell de coneixements en "matèries prioritàries", és a dir, les que s'avaluen a les proves PISA. Això significarà menys càrrega lectiva de d'educació física,  i d'educació artística (música i plàstica). També es reduirà de religió catòlica?
- Reducció del nombre d'itineraris a l'ESO a 2 i a Batxillerat reducció a 5 del nombre de vies alternatives, també com a mesura per a millorar el nivell de coneixements en "matèries prioritàries".
- A 6è de Primària, avaluació de final d'etapa externa on la no superació de la prova suposarà la repetició de curs.
- A 4t d'ESO avaluació de final d'etapaexterna que s'haurà de superar per a poder accedir a Batxillerat o a FP. Per poder obtenir el títol d'ESO caldrà haver superat totes les matèries de l'etapa o les proves finals (sempre que s'hagi superat determinat nombre de proves).
- Batxillerat: Títol de Batxillerat si es supera l'avaluació final o Certificat de Batxillerat si s'aproven totes les matèries però no s'aprova l'avaluació final.
- Les TIC com a reforç, no com a eina d'aprenentatge i construcció del coneixement.

Des del nostre punt de vista, aquesta llei es centra en fomentar l'estudi per a passar proves, especialment les de matemàtiques, llengües i ciències. Ja no importa el plaer d'aprendre, el creixement artístic, la creativitat, l'activitat física, les relacions socials, la superació personal, etc. Només importa el que avalua l'OCDE amb les proves PISA. 

Amb aquesta llei s'identifica la qualitat amb els resultats acadèmics valorats per mitjà de diferents indicadors d’eficiència o productivitat escolar. Es presenta novament un paradigma de rendició de comptes, que es tradueix en un interès per l’avaluació del producte educatiu, i no tant del procés. Amb aquests processos avaluadors es corre el risc de deixar de banda aquells aspectes educatius que no siguin fàcilment mesurables de manera objectiva ni operativizables a la pràctica, com els valors, i acabar desenvolupant un currículum totalment utilitarista. En aquesta evolució de les últimes dècades cap a un model predominantment econòmic i tecnòcrata, cal una reorientació cap a una major preocupació pels valors personals i socials que ha de conformar el currículum.

Un dels objectius generals d'aquesta llei és augmentar l'autonomia dels centres, però la realitat és que el currículum serà més tancat i l'avaluació serà externa, sense valorar el procés d'avaluació continua que realitzen els mestres dia a dia als seus alumnes, ni la necessitat o no d'un procés d'avaluació adaptat a les necessitats específiques de l'alumnat (TDAH, autisme, TGD, alumnat estranger, situació familiar de risc...).

On ha quedat l'equitat del sistema educatiu com a generador d'igualtat d'oportunitats i d'accés a un sistema educatiu de qualitat que pugui oferir una atenció diferenciada per a compensar les desigualtats de partida: nivell socio-cultural i econòmic, característiques individuals...? L'educació pública ha de ser el motor per a eliminar les desigualtats, però per a poder combinar la qualitat educativa amb l'equitat cal invertir i augmentar els recursos a tots els nivells. No sembla que les actuals administracions educatives hagin agafat aquest camí.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada